1-INTRODUCCIÓ
Des
de ja fa uns quants anys la globalització ha arribat a les nostres
tradicions i als nostres morts, la cultura anglosaxona ha anat
colonitzant les nostres festes i introduint productes propis que
quasi han fet desaparèixer els autòctons. El poder dels mitjans de
comunicació i les noves tecnologies han servit per estendre una
cultura dominant i poderosa que amenaça amb fer oblidar el nostre
imaginari.
Halloween
s’ha convertit en una necessitat per als menuts, els quals tenen la
necessitat que han tingut sempre de jugar amb allò desconegut, de
passar por sense passar perill, d’apropar-se a la fantasia de forma
divertida i emocionant, és a dir, de gaudir d’allò per al que
servien els contes. Aquells contes, rondalles i llegendes que
explicaven els avis als nets i els majors als xicotets quan
compartien tertúlies a la fresca dels carrers dels nostres pobles.
Així,
la idea d’aquest projecte naix de la necessitat, per una banda, de
donar a conèixer a les xiquetes i els xiquets de la Vall les
llegendes i personatges de la nostra literatura popular i per altra de
tractar el tema de la por a través dels contes, d’una forma
lúdica, sempre enfocada a l’aprenentatge i al creixement personal.
Els
valors
que pretenem treballar:
-Aprendre
a ser i pensar: educació emocional (gaudir, riure, etc.); aprendre a
pensar.
-Aprendre
a actuar de forma autònoma i coherent: ètica i coherència;
autonomia personal.
-Aprendre
a aprendre: Raonar i ser crítics; obrir la ment; autoaprenentatge.
-Aprendre
a conviure: diversitat, convivència, tolerància i respecte;
habilitats socials.
-Aprendre
a ser ciutadans en el món global: desenvolupament; ciutadania;
participació; sensibilitat davant les injustícies; defensa del
medi ambient.
Els
objectius que pretenem assolir:
-Fomentar
les relacions Biblioteca-Escola.
-Involucrar
a diferents col·lectius i institucions per col·laborar en el
projecte.
-Donar
visibilitat a la biblioteca pública com a centre d’informació,
aprenentatge i oci gratuït i d’accés lliure per a tothom.
-Incentivar
a tota la comunitat educativa a treballar la lectura de forma
transversal.
-Estimular
la imaginació, l'expressió oral i escrita, així com la creativitat
dels xiquets i xiquetes participants, a través de les activitats
proposades.
-Fomentar
el gust per la literatura infantil com una font d'enriquiment
personal entre les i els alumnes participants.
-Oferir
nous recursos per a fomentar l’aprenentatge i la motivació dels
alumnes.
-Promocionar
la lectura en llengua valenciana.
-Fomentar
l’ús i aprenentatge de les TIC mitjançant les activitats
proposades.
-Donar
a conèixer el patrimoni cultural i etnològic de la nostra ciutat.
-Reforçar
el coneixement de la tradició oral i la literatura popular
valenciana.
-Fomentar
l’ús del llibre infantil per a treballar aspectes com les pors o
la mort.
-Dotar
al professorat de recursos lúdics i creatius amb diverses
aplicacions educatives.
-Democratitzar
l'accès al llibre i la lectura en tots els seus formats i fer un
projecte el més inclusiu possible.
-Col·laborar
amb el projecte desenvolupat pel CEV.
Els
destinataris
principals del projecte són
tots els alumnes d'Infantil i Primària del 13 centres públics de la
localitat, encara que algunes de les activitats integraran altres
sectors de la població.
Per
a desenvolupar el projecte contarem amb amb les adaptacions per al públic infantil de les
nostres llegendes. A més dels llibres de la secció local sobre
llegendes, monstres i criatures “Els fils de la memòria”
publicada l’any 2015, reedició de “Vora el riu d’Uixó” que
es va publicar al 1994, pels autors locals Nel·lo Navarro i Josep
Font. I amb diversos materials sobre la por i monstres valencians
inclosos en el projecte «Espanta la por», dirigit pel Museu
Valencià d’Etnologia, en el que la Biblioteca participa des de fa
dos anys, i el qual pretén recuperar i difondre la cultura
tradicional valenciana i els nostres monstres.
En
conclusió, des de la Biblioteca volem realitzar un projecte
transversal amb «Les nostres
llegendes», que a més d’arribar als alumnes d’infantil i de
primària de la població, també permeta recuperar la tradició
oral, comptant amb la participació de la gent gran, que pot aportar
coneixements tant d’ací com d’altres comunitats, altres
institucions i associacions de la població i amb tots els ciutadans
en general. En aquest sentit cal destacar que des de 2019 les tertúlies
intergeneracionals també treballaran aquestes llegendes.
Finalment
avancem que la duració del projecte serà 4 anys
per tal d’aconseguir adaptar i treballar les diverses llegendes locals i
aconseguir assolir els objectius proposats dins de la nostra
planificació estratègica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada